sunnuntai 6. joulukuuta 2015

LUUKKU 5 - JOULUNAJAN PERINTEET

Image and video hosting by TinyPic
 Viides luukku aukeaa vähän takellellen. Olin tänään jouluostoksilla, tosin reissun saldo jäi vähän pieneen. Ei se mitään, joulu ei kuitenkaan ole materialismin juhlaa.
  Tässä luukussa jaan muutaman joulunajan perinteen. Oon itse vähän semmonen "perinteitä pitää kunnioittaa" tyyppi, mutta toisaalta tykkään tehdä uusia perinteitä ja rikkoa vanhoja.
  Meillä on aina ollut paljon jouluvaloja. Pienenä mun ikkunassa oli peltinen tähti. Se loisti siinä monta joulua. Nykyään yksi iso tähti on vaihtunut moneksi pieneksi. Meiltä löytyy monesta ikkunasta  valosydeemiä, pöydillä on erilaisia kartioita ja pihalla löytyy valoketju kanssa. Yksi lemppariasiosta joulussa on nimenomaan jouluvalot. Kaikki on niin kaunista sillon.
  Ennen joulua on pakko päästä johonkin joulukonserttiin. Yleensä oon ollu se penkissä istuva osapuoli, mutta muutaman kerran on tullut seistyä edessä laulamassa joulukonsertissa. Keikat on kivoja.
Image and video hosting by TinyPic
 Leivottiin yhteen aikaan pipareita aina isolla porukalla. Nykyään piparit leipoo lähinnä minä ja äiti. Vaikka perinne on mittakaavassa pienentynyt, on se silti yks hauskimpia asioita ennen joulua. Pipareiden teossa saa olla luova ja se on mun mieleen.
  Ennen joulua on pakko päästä laulaan joululauluja jonnekin. Tää on kans niitä perinteitä, mitkä on ollu läpi mun elämän. Pienenä oli jännää minkä värinen ja mitä lauluja joululauluvihko sisälsi. Oli hienoa, jos vihkon uusista biiseistä tiesi jonkun. Nykyään kauneimpien joululaulujen laulamisesta tulee vaan semmonen kiva joulufiilis. Hauska mennä laulaan ja rauhottuun jouluun aatonaattona, kun on saanut kaikki hommat tehtyä.
Image and video hosting by TinyPic
  Mun suurin rakkaus jouluna on joulutortut. Niiden syöminen alotetaan jo hyvissä ajoin marraskuussa, ja torttuja on meillä tarjolla lähes tulkoon koko joulukuun. Glögi ja joulutortut on se joulukuun juttu. Ilta pimenee ja viilenee, lämmin glögi lämmittää.
  Joulukirkkoon meneminen ei enää ole yhtä  suosittua kuin ennen. Oon vissiin sen verran vanhanaikanen, että joulukirkko on yks joulunajan must do asioista.
Image and video hosting by TinyPic
  Pakko heittää tänne loppuun vielä että joulun alla on pakko saada Starbucksin gingerbread lattea. Ehkä ei ihan perinteen arvonen asia, mutta postauksen loppukevennykseen sopiva. Punanen muki ja hyvä kahvi jouluvalojen loistaessa on kyllä hieno asia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti